Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.11.2022 19:42 - Развитието на на Един Пояс Един Път
Автор: zdravgr Категория: Политика   
Прочетен: 232 Коментари: 1 Гласове:
1



  Скоро ще станат 10 г откакто другаря Си обяви инициативата ЕПЕП. Това сложи началото на противопоставянето Китай САЩ. Щатите разбера се закъсняха повече от много с реакцията си. Това което е казал за тях Чърчил преди повече от 70 г разбила се отново се оказа вярно. Той твърди , че щатите винаги вземат вярното решение след като са опитали всичко останало. ЕПЕП беше предизвикателство към морското господство на Запада и пряко подронване на авторитета на САЩ. Транспорта по земния мост трябва да намали рисковвете от затваряне на критичните морски проливи от Запада. Критичните точки са цели три. Ормузкия , малакския и Тайванския пролив. Заедно с това Китай започва да работи и по намаляване на риска от доставки на петрол и газ като силно диверсифицира източници залагайки значимо на доставчици като Русия, Туркменистан, Казахстан и Индонезия и създавайки пристанища в Пакистан и Мианмар през които петрола да заобикаля някои от критичните точки. Но най-важното е това, че рязко увеличава трафика през земния мост и така увеличава тежестта на държави като Русия и Казахстан.Когато беше обявена инициативата русафилите бяха във възторг и се твърдеше как след едно десетилетие трилионите на Китай, през Азиатската банка ще създадат мрежа от жп линии и магистрали, които ще раазширят и обезпечат китайския експорт и по нашите медии се твърдеше как към 2022 ще има свръхбърза железница от Пекин до Париж през София. Но докъди стигнаха китайските инфраструктурни проекти. Първо натиска за китайски експорт през Русия доведе до рязко разширяване на пропусквателната способност на жп линиите. Същевременно проектите за свърхбърза железница са замразени, а тези за магистрали са в началото си. Дори Москва нижни Новгород не е завършена. Същества и проект за Магистрала Меридиан , който си остана само проект. Рязко се увеличи трафика и през Казахстан В момента има две действащи жп линии през китайско казахската граница. Отговаряйки на нарастващия трафик казахстан удвоява едната жп линия и има стартиран проект за трета жп връзка. Заедно с това Казахстан строи магистрали на северозапад , но успеха е умерен, но все пак много по-голям от руския. Мъдрите китайци разбира се не искат да станат зависими от Русия или от Казахстан и Русия и сключиха договор с Киргизия за строителство на жп линия Киргизия , Узбекистан , Туркменистан, Иран Турция. И докато С русия и Казахстан и въобще Централна Азия се задоволяват със строителство на жп линии и магистрали с възловите държави Пакистан и Мианмар договорите са за икономически коридори. Тук  ще видим проекти и строителство на жп линии , магистрали тръбопроводи и комуникационна инфраструктура. Но да се върнем на Киргизия, която беше препъни камъка на последния проект за жп линия. Пазарлъците продължиха 20 г и вече има решение, което казва, че всяка страна ще финансира своята част, като тук може да видим и свръхбърза железница. Свръхбърза железница може да има и по едното от направленията на Казахстан. А дали ще стигне до Русия, ами аз имам значими съмнения, и тук пазарлъка може да се проточи дори повече от 20 г.  Китай е опиянен от икономическия си възход ще продължи да притиска слабите и затворени централноазиатски държави. Иран разбира се повече или по-малко ще се съгласи със китайските проекти. Турция строи своя мрежа от свръхбърза железница и ще се включи в китайските проекти , но защитавайки интереса си. Задкавказките републики не са препятствие за китайския натиск и ще посрещнат с радост едно нарастнало китайско влияние, което ще им позволи да отслабят руския и турския натиск.
  Но да се върнем на Пакистан. Тук има Китайско Пакистански икономически коридор. Има проекти за свръхбърза железница и договор за изграждането и . Заедно с нея се изграждат и магистрали в посока север юг , като осване Карачи се свързва на север и даденото на Китай пристанище Гвадар в крайния югозапад на страната. Пакистан е шестата по насерение държава в света с 215 млн души. С китай го свързва каракорумския път изграден на 4700 надморска височина, който не функционира през зимата. Тук има проект за жп линия, но явно Китай не бърза с осъществяването на скъпия и рисков проект. По различно стоят нещата с Мианмар, където освен Китай е изключено да стъпи друг инвеститор. Страната се радва на голяма бедност и икономическа изолация. Тук Китай е сключил договор и разбира се не бърза с изпълнението му.. Проектирана е железница до индийския океан и свръхбърза железница до столицата Янгоон с връзка до Банкок. Тук обаче Тайланд не бърза да сключва заробващи договори, така че разширението на свръхбързата железница от Мианмар или Лаос към Тайланд е с неясна съдба. Сврвъхизолирания Лаос получи свръхбърза железница от китайския Кунмин. Освен Лаос на оферти еподложен и Виетнам, но тук Китай трябва да действа внимателно и търпеливо към изключително независимите виетнамци. Вероятно ще се строи железница от Кунмин към Ханой. Виетнам обаче е по заинтересован от строителство Ханой Наннин и връзка с централен и източен Китай, а не на северозапад към Кунмин. Китай се надяваше да убеди Виетнам да изгради свръхбърза железница към Сайгон и след това Пном Пен Банкок, но това е теза с много неизвестни. Всъщност внимателно градената къщичка от карти се развали когато Малайзия отказа строителство на свърбърза железница. 
     Но да погледнем най-голямата държава в югоизточна Азия - Индонезия. Тук Китай строи свръхбърза железница Джакарта Сурабая, където вече е открит първия участък.
   Китай спечели контракта в остра конкуренция с Япония.
   Та това е за сега резултата от ЕПЕП....




Гласувай:
1



1. zdravgr - Още едно направление на ЕПЕП
25.11.2022 08:08
Забравих да напиша и за един настоящ и бъдещ инженерен подвиг на китайските жп строители. В момента е в ход строителство на жп линия Лхаса Катманду, като жп линията ще минава почти под Еверест----
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zdravgr
Категория: История
Прочетен: 311633
Постинги: 171
Коментари: 410
Гласове: 889
Календар
«  Февруари, 2023  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728